Blog: meer rust in je hoofd

Vijf gemakkelijke tips voor meer rust in je hoofd

Geschreven door Iris de Jong (Big Five for Life International). Gepubliceerd op 9 juni 2020

Rust in je hoofd vinden, je moet het maar kunnen. Eerlijk is eerlijk: we worden gebombardeerd met nieuwe informatie. Elke dag opnieuw. We weten bijna alles van elkaar, van onze collega’s en van de rest van de wereld. Hoe vind je dan de rust weer terug?

Waar je vroeger als kind doodmoe kon worden van een flinke middag buitenspelen, word je nu je volwassen bent sneller ‘geestelijk moe’. Tijd om aan de bel te trekken. Waar komt die onrust vandaan?


Duizend prikkels

Je opent ’s morgens je ogen, draait je nog een keer om en de meesten van ons pakken vrijwel meteen de telefoon. Bam. Fel licht schijnt in je gezicht. De eerste berichtjes komen binnen en je scrollt en scrollt. Alle info zuig je als een spons op en nog voordat je uit bed bent, heb je al duizend prikkels opgevangen. Je hoofd zit al vol voordat je dag echt is begonnen.

Gedurende de dag is dat niet anders: de tv, radio, internet en kranten geven continu informatie af. Veel meer dan vroeger. Je hoofd raakt sneller vol en daardoor kun je overprikkeld raken. De rust terugvinden in je hoofd, is nu precies wat je nodig hebt. Maar hoe doe je dat?


Schakel alle prikkels uit

Alle? Nou goed: bíjna alle, als jij je daardoor prettiger voelt. Je schakelt gemakkelijk je prikkels uit, door:

  • De telefoon, radio en televisie uit te zetten;
  • Het bureau, tafel en de ruimte om je heen ontspannend te maken. Dat wil zeggen: weinig ruis op de lijn, geen rommel in het zicht en een schone frisse geur;
  • Doe de dingen die jij leuk vindt: een boek lezen, een wandeling maken of bellen met een vriend(in).


Pak de oorzaak aan

Wat zorgt ervoor dat je onrust in je hoofd wordt veroorzaakt? Zijn er spanningen op financieel vlak? Is je werk-privé balans weg? Ervaar je stress in je relatie? Probeer erachter te komen wat de oorzaak is van de onrust in je hoofd. Veel stress veroorzaakt chaos en dan kan weer een vicieuze cirkel ontstaan. Door de oorzaak aan te pakken, gun je jezelf opnieuw rust en krijg je minder stress.

Losse tips voor meer rust in je hoofd

  • Leg je telefoon regelmatig weg
  • Zet rustige muziek op
  • Lees dit e-book over meer rust en minder stress
  • Doe iets met fijne motoriek: puzzelen, schrijven, tekenen, schilderen
  • Lees een ontspannend boek
  • Houd je agenda wat leger, je leeft nú, wees zuinig op je (vrije) tijd
  • Volg deze online training zodat je de precieze handvatten krijgt om weer rust in je hoofd te krijgen, tips voor minder stress. Je ontvangt wekelijks een mooi werkboek, met filmpjes, makkelijke opdrachten en je kunt het op jouw ideale moment doen.

ALVAST EEN BEETJE INSPIRATIE

CONTACT


M: coach@inspiratiecafe-oso.nl


​FB:  //inspiratiecafeoso


TW: @GuidelineInfo


KvK: 61343692

Guideline Trainingen is verbonden aan Inspiratiecafé OSO

VOLG ONS

Copyright © All Rights Reserved